onsdag 21. april 2010

Trafikkskole tips om førerkort opplæring

Litt over halvparten av kandidatene i Oslo-området strøk på teoriprøven i fjor, viser tall fra Statens vegvesen. 34 prosent strøk på den praktiske prøven. På landsbasis er tallene noe hyggeligere.

Før du i det hele tatt kan begynne å øvelseskjøre - enten det er privat eller ved en trafikkskole - må du gjennom et trafikalt grunnkurs.

1. Det gjelder å komme riktig i gang. Etter trafikalt grunnkurs anbefales det derfor å begynne med en time på en trafikkskole. Nybegynnerproblemene lukes raskt bort på en skole, og man vil nå være klar til å øvelseskjøre privat.

VÆR OBS! Mye privat trening på egen hånd før man ønsker å ta lappen på kort tid hos en trafikkskole, anbefales ikke. Riktig lært første gang av fagfolk kan være spart både tid og penger.

2. Sørg for at du kommer på en skole som kan tilby et godt opplegg for deg. Sjekk ut hva som blir sagt om skolen på ryktebørsen. Undersøk om skolen har et opplegg for foresatte slik at du kan få mengdetrening med god kvalitet. Det anbefales at en trekantopplæring mellom kjøreskole, elev og foresatte blir tidlig etablert. Seriøse trafikkskoler har et opplegg for dette.

VÆR OBS! Hvis en skole er billig, så er det ofte en grunn til det - og det kan for eksempel hende at du trenger flere timer hos en skole med lav pris enn hos en som er høyere priset. En god lærer betyr mer enn lav pris.

3. Det er smart å kombinere øvelseskjøring og trafikkskole. Hold jevnlig kontakt med trafikklæreren. Da kan man få lekser mellom hver gang, og på den måten vet man hva man skal øve på. Det er en fordel at foresatte er med på noen kjøretimer slik at de får gode råd om opplæring fra trafikklæreren.

VÆR OBS! Erfaring viser at det blir mye repetering av enkelte ting hvis man bare trener privat. Selv om man lærer a, b og c veldig godt, så lærer man ikke å lese.

4. Opplæring skjer optimalt over en toårsperiode slik at man får en god opplæring og mulighet til å trene over tid. Hvis du ønsker førerkortet når du fyller 18, bør du med andre ord starte når du er 16 år. Det vanligste er likevel å bruke tre til seks måneder.

VÆR OBS! Intensivopplæring over noen få uker bør ikke være et alternativ for folk flest. Å bli en god sjåfør handler om modning og erfaring.

5. Teoretisk kunnskap gir en god basis for den praktiske opplæringen, så det vil være en fordel å begynne så tidlig som mulig med teoristoffet - enten du går på kurs eller leser på egen hånd. Teorikurs er ikke obligatorisk.

VÆR OBS! De fleste stryker på teoriprøven fordi de ikke er forberedt. Teorikurs er en god måte å få teoretisk forståelse som også bidrar i den praktiske opplæringen

6. Når du synes at du er blitt en god sjåfør må du fortsette å øve og terpe på ting. Du har fremdeles mye å gå på selv om du mestrer kjøringen.

VÆR OBS! Man er avhengig av en god trafikklærer som er ærlig med eleven om hvilket nivå han/hun ligger på under opplæringen.

Det koster opp mot 3000 kroner å kjøre opp, og det er bedre å ta noen ekstra timer hvis du ikke har nivået inne

2 kommentarer:

  1. Flott og god info, veldig nyttig for dem som vil ta førerkort. Finn trafikkskoler i tønsberg her: http://www.ivestfold.net/trafikkskole/tonsberg/

    SvarSlett